Adet Düzensizliği

Normal Adet Kanaması

Üreme çağındaki kadınlarda normal adet kanaması her 21-35 günde bir gerçekleşir ve 2-6 gün sürer. Bu adet kanaması 20-60 ml kan kaybıyla sonuçlanır. 7 günden fazla süren, 80 ml veya daha fazla kan kaybıyla giden; 21 günden az veya 35 günden uzun süren kanama adet düzensizliği olarak kabul edilir.

Normal adet döneminin belirtileri de her kadın için farklı olabilir. Bazı kimselerde semptom olmazken, diğerlerinde çeşitli derecelerde adet öncesi ağrı, tatlı krizleri, sinirlilik, depresyon, yorgunluk, iştah, bulantı, kusma, memelerde hassasiyet, şişkinlik ve vücutta değişiklikler, sık idrara çıkma, sırt ve kasık ağrısı görülebilir. Adet döneminde hormonların ve bazı minerallerin seviyesindeki düşüş de kan şekeri seviyelerinin düşmesine neden olabilir. Ayrıca, bu dönemde oluşabilecek depresif ruh hali iştah ve aşırı tatlı yiyecek tüketimine de neden olabilir.

Düzenli çalışan hormonlarla kadınların aylık regl dönemleri vardır. Adet olmaya başlanan ilk birkaç yıl içinde, hormonlar bazen düzensiz çalışabilir, bu nedenle adet düzensizliği oluşabilir. Bu durum, menstrüasyon sona erdiğinde “perimenopoz” ve “menopoz” dönemlerinden önce görülebilir. Bazı sistemik hastalıklar da adet düzensizliklerine neden olabilir. Adet döngüsünün sona ermesine tıpta menopoz denir.

Adetin Normal Süresi Nedir?

Normal süreler 21-35 gün arasıdır. Yani 21 günden kısa ya da 35 günden uzun aralarla adet görmek normal sayılmaz. Tabi ki kanama süresi de önemlidir. Normal olması için kanama süresi 7 günü geçmemelidir. Kanama miktarı da 30 ila 80 ml  arasındaysa normal kanama kabul edilebilir.

Bir Kadın Adet Döngüsünde Kaç Ped Kullanmalıdır?

İlk 3 günde kanama diğer günlere göre daha fazla olabilir. Bir kadın günde 3-4 ped kullanıyorsa bu normaldir. İlk gün 5 ped’i geçmezse, bu normal kabul edilebilir. Bununla birlikte, ped objektif bir ölçüm aracı değildir. Çünkü kişisel hijyen kurallarına göre her kadın pedini farklı parametrelere bakarak çok sık da değiştirebilir. Tıbbi açıdan bakıldığında, 80 ml düzeyinden fazla kan kaybedilmemelidir.

Adet Düzensizliği Nedir?

Adet düzensizlikleri, kısaca tanımlanması gerekirse, kadınlarda normal menstrüel kanama döngüsünün olmaması olarak tanımlanır. Her 21-35 günde bir meydana gelen adet döngüsü 3 ila 8 gün arasında devam etmektedir. Bu sağlıklı olan süreçtir. Bu normal olarak tanımlanan belirtilerin aksi olduğu zamanlarda adet düzensizliği söz konusudur. Adet kanamasının normal olması için 4 önemli vücut alanı vardır. Bunlar şu şekilde sıralanırlar:

• Hipotalamus
  • Hipofiz
  • Yumurtalık
  • Uterus

Bu önemli faktörlerin herhangi birinde, dış hastalıklar veya iç hastalıklar nedeniyle sıkıntılar meydana gelirse adet düzensizlikleri ortaya çıkar.

Adet Düzensizliklerinin Nedenleri Nelerdir?

Her kadın bazen gecikme veya periyodik kanama yaşayabilir. Stres, problemler, kilodaki ani değişiklikler, normal insan hayatında yaşanan hüzün, spor ve üzüntü gibi birçok faktör adet düzenini etkileyebilir ve bu işlevsel mekanizmada sapmalara neden olabilir. Her türlü adet düzensizliği normal değildir ve araştırılmalıdır. Çünkü kadın üreme sisteminin hemen hemen tüm patolojilerinin en sık görülen semptomu menstrüel bozukluklardır. Her adet düzensizliği anormal olmasına rağmen, her zaman patoloji, kist, miyom veya kanseri göstermez. Buradaki önemli nokta, kanama bozukluğunu açıklayacak bir neden saptamaktır.

Adet düzensizliklerinin nedenleri iki ana başlık altında değerlendirilir:

• Organik köken kaynaklı düzensiz adet döngüsü, vakaların % 25’ini oluşturur. Düzensizlikler üreme organları ile ilgili çeşitli sorunlardan kaynaklanır. Uterin fibroidleri, polipler, tümörler veya yumurtalık kistleri gibi problemler bu tür adet hastalıklarına neden olabilir.
  • Disfonksiyonel uterin kanama vakalarının % 75’ini oluşturur.Yapısal problemler olmadan, yalnızca hormonal problemler nedeniyle adet döngüsünün bozukluklarıdır.

Her şeyden önce, düzensiz adet görme şikayetleri bir kadın doğum uzmanı tarafından değerlendirilmelidir. Muayene sırasında kanamaya neden olabilecek faktörler tek tek incelenmelidir. Vajina, uterus, yumurtalıklar ultrason kullanılarak incelenir ve değerlendirilir.

Adet düzensizliklerine yol açabilecek faktörleri sıralayacak olursak;

Önemli Yaşam Tarzı Değişiklikleri: Yeme ve uyku bozuklukları, aşırı yorgunluk, sıkı çalışma, stres, sık ve kontrolsüz diyetler vücudun metabolizmasına ciddi zararlar verir. Ağır egzersiz aynı zamanda adet düzensizliği nedeni olabilir.

Yumurtalıklardaki Kistler: Tıp dilinde, polikistik yumurtalık, yani yumurtalıkta tekrarlayan küçük kistlerin gelişimi adet düzensizliklerine neden olabilir.

Anormal Kanama: Beklenmeyen gebelikler, önceden tahmin edilemeyen düşükler, uterus veya yumurtalıklar ile ilgili sorunların bir sonucu olarak düzensizlik görülebilir.

Tiroid Bezi Hastalıkları:  Tiroid bezi hastalıkları ve düzensiz çalışması gibi sorunlar düzensiz adet kanamalarının nedeni olabilir. Vücudun metabolizmasını koruyan tiroid bezi gerekli hormonları üretmezse vücudun dengesi bozulur.

Kanama Miktarı da Önemlidir !!

Adet düzensizliklerinin nedenini belirlemede kanama miktarı da önemlidir. Aşırı kanama, 7 günden fazla süreler içeren periyotlar olarak tanımlanır ve gün içinde aşırı ped değişimine neden olan bir kanama türüdür. Bu tip kanama genellikle hastalarda anemiye yani kansızlığa neden olur. Gereğinden az adet kanaması ise genelde 1 gün sürer ve ped değiştirmek zorunda bile kalınmayabilir. Bu hormonal nedenlere veya enfeksiyona bağlı olabilir.

Menopoz Öncesi Adet Düzensizliği, Menapozdan sonra kanama

Menopoz sonrası kanama durumlarında dikkatli olunmalıdır. Menopoz sırasındaki herhangi bir vajinal kanama durumu dikkate alınmalı ve kaynağı ayrıntılı olarak araştırılmalıdır. Kötü huylu hastalıklara bağlı sebeplerin dışlanması için mutlaka bir kadın doğum hekimine başvurulmalıdır. Menapoz öncesi dönem denen premenapoz dönemindeki kanamanın en sık görülen nedenleri, bozulmuş yumurtlama hücreleri nedeniyle hormonal kaynaklıdır. Ancak tabi ki fibroidleri, polipleri ve enfeksiyonları dışlamak gerekir.

Tedavi Adet Düzensizliği Nedenine Bağlı Olmalıdır

Kanamanın sebebi üreme organlarından kaynaklanıyorsa; Yani, hormonal bir bozukluk değilse, tedavi bu neden üzerine yapılır. Örneğin uterusta büyük uterus fibroidleri veya polipleri varsa, hasta ameliyat edilmelidir. Özellikle son yıllarda bu işlemlerin çoğu laparoskopi adı verilen kapalı cerrahi yöntemlerle tedavi edilebilir ve hastanede kalış süresi ve postoperatif ağrı ve işe dönüş süresi önemli ölçüde azalmıştır. Bütün bu çalışmaların sonucunda kanamaya neden olabilecek bir hastalık yoksa; adet düzensizliği hormonal dengesizlikten kaynaklanır denebilir. Bu durumda adet düzenleyici ilaçlar kanamayı düzene sokmak için yeterli olacaktır. Hormonal içerikli ilaçlar kullanılabilir.

Son Paylaşımlar